Veelgestelde vragen
Komt u ergens niet uit? Raadpleeg onderstaand overzicht van veelgestelde vragen. Staat uw vraag er niet tussen of wilt u een toelichting? Neem gerust contact met ons op!
-
Welke dekking biedt de fietspechhulp service?
U bent lekker aan het fietsen en plots vertoont uw fiets een mankement waardoor u niet verder kan. Gelukkig is er een oplossing: fietspechhulp van Allianz Global Assistance. Met één belletje komen zij naar u toe om u te helpen. Vaak lukt het hen om de fiets ter plekke te repareren.
Wanneer u een fietsverzekering afsluit mét pechhulp, ontvangt u in heel Nederland en tot 30 kilometer over de Nederlands grens in België of Duitsland hulp bij pech.
Soms is uw fiets niet ter plaatse te repareren. Bijvoorbeeld door de grootte van de schade of door de plek waar u zich bevindt.
Indien een fietsmonteur niet naar u toe kan komen, dan stuurt Allianz Global Assistance een hulpverlener in een bergingsauto. Binnen een straal van 30 kilometer brengen wij u, uw medefietser en de twee fietsen naar een locatie van uw keuze. Daarna mag u de fiets laten repareren bij een fietsenmaker van uw keuze.
-
Kan ik de verzekering stoppen als ik geen fiets meer heb? Krijg ik dan premie terug?
Heeft u een aflopende fietsverzekering die 3 jaar duurt? Deze fietsverzekering stopt vanzelf na 3 jaar of eindigt als uw fiets is gestolen en u daarvoor een vergoeding hebt gekregen. U krijgt de (te veel betaalde) premie niet terug.
Heeft u een doorlopende verzekering? De doorlopende fietsverzekering verlengt automatisch, maar er geldt een minimale duur van één jaar. Na het eerste jaar is de verzekering opzegbaar met een opzegtermijn van één maand. Bij diefstal van uw fiets biedt de doorlopende fietsverzekering u de optie om een nieuwe fiets te verzekeren.
-
Is de accu van mijn nieuwe e-bike ook verzekerd?
De accu van uw elektrische fiets is meeverzekerd mits deze onder de verzekerde waarde is opgenomen.
De accu moet bovendien ook altijd zijn voorzien van een accuslot.
-
Wat is de looptijd van mijn fietsverzekering?
De looptijd van uw fietsverzekering is óf 3 jaar (indien u hebt gekozen voor een aflopende 3-jaar verzekering) óf loopt door tot u zelf bij ons de verzekering opzegt.
Bij een doorlopende fietsverzekering kunt u na het eerste contractjaar de verzekering op elk gewenst moment opzeggen. Er geldt dan alleen een opzegtermijn van één maand
-
Is een tweede slot verplicht?
Om de kans op diefstal te verminderen adviseren wij u om altijd 2 sloten te gebruiken. Het gebruik van het vaste ringslot op uw fiets is verplicht.
Daarnaast adviseren wij een los fietsslot (ART-goedgekeurd slot, minimaal 2 sterren) als aanvulling te gebruiken. Hiermee zet u de fiets vast aan een vast object. (lantarenpaal, brug, fietsenrek etc.) Onder een los fietsslot verstaan wij o.a. een kettingslot, kabelslot, vouwslot etc.
Bij een verzekerde waarde vanaf €5000,- of meer is het gebruik van een tweede slot verplicht! Een insteekketting in combinatie met het vaste ringslot telt niet als tweede slot.
Bij eventuele diefstal van uw fiets met een waarde vanaf vanaf €5000 dan moet u het bezit van een tweede slot middels een aankoop bon kunnen aantonen.
Ook moet u dan 4 originele sleutels kunnen overhandigen.
-
Wat is een goedgekeurd slot?
Zoals u weet moet uw fiets altijd op slot staan met een vast op uw fiets gemonteerd slot om in aanmerking te komen voor een schadevergoeding in geval van diefstal. Niet elk slot wordt door onze verzekeraar geaccepteerd. Hieronder kunt u vinden aan welke eisen een slot moet voldoen volgens de verzekeraar.
Wij adviseren om altijd een los fietsslot als aanvulling te gebruiken op uw eerste slot. Onder een los fietsslot wordt o.a. verstaan een kettingslot, een kabelslot of een vouwslot.
Bij een verzekerde waarde vanaf €5000 of meer is het gebruik van een los tweede fietsslot verplicht! Een insteekslot of insteekketting in combinatie met een vast ringslot telt niet als tweede slot!
-
Moet mijn fiets voorzien zijn van een speciaal slot?
Het is belangrijk dat uw fiets is voorzien van een ART-goedgekeurd vast slot, minimaal 2 sterren. Uw rijwielzaak kan een dergelijk slot monteren op uw fiets. Zet uw fiets altijd op slot, zodat u na diefstal alle originele sleutels kunt overhandigen. Geef dit ook meteen door aan uw rijwielspecialist of info@fietszeker.nl
Als u een fietssleutel bent kwijtgeraakt, dan is het zaak om z.s.m. een nieuwe sleutel te bestellen. Geef dit ook meteen door via info@fietszeker.nl
AXA slot http://keyservice.axa-stenman.com
ABUS slot http://abus-sleutelservice.nl
overige merken http://fietssleutels.nl
-
Binnen hoeveel dagen moet ik aangifte doen als mijn fiets is gestolen?
Is uw fiets gestolen? Doe dan zo snel mogelijk (binnen 5 dagen) online aangifte via www.politie.nl. Wij helpen u om uw diefstalclaim snel en goed af te handelen. Na goedkeuring van de diefstalclaim kunt u bij uw rijwielzaak een nieuwe fiets uitzoeken.
-
Ik heb schade aan mijn fiets; wat moet ik doen?
De stappen bij schade aan uw fiets:
- Uw rijwielhandelaar maakt een taxatie van de herstelkosten.
- Indien u uw fiets in de winkel verzekerd hebt, dan meldt u de schade altijd aan via uw rijwielhandelaar.
- Indien u uw fiets bij ons online verzekerd hebt, dan kunt u de schade online bij ons melden
-
Mijn fiets is gestolen; wat moet ik doen?
De stappen bij diefstal van uw fiets:
- Na ontdekking van de diefstal van uw fiets doet u binnen 5 dagen aangifte bij de politie. U krijgt een afschrift van het Proces Verbaal (PV).
- Aangifte doen kan online via https://www.politie.nl/aangifte
- U heeft altijd twee originele sleutels nodig. Indien uw fiets een verzekerde waarde heeft vanaf € 5.000 heeft u vier originele sleutels nodig. Verder heeft u een kopie van de aankoopbon van uw fiets nodig.
- Indien u uw fiets in de winkel verzekerd hebt, dan meldt u de diefstal altijd aan via uw rijwielhandelaar.
- Indien u uw fiets bij ons online verzekerd hebt, dan kunt u de diefstal online bij ons aanmelden.